Låg sköldkörtelfunktion - Tips för ett bättre mående

I detta blogginlägg ger jag dig tips och kunskap om hur du kan påverka din kropp, ditt mående och skapa ett friskare liv. Om du du behöver stöttning längs vägen så kan jag hjälpa dig i min roll som kostrådgivare, livsstilskonsult och hormonterapeut. Observera! Jag är ingen läkare. Tala med din läkare gällande din sjukdom och medicinering. 

SKÖLDKÖRTELN

Det är sköldkörteln som styr och reglerar ämnesomsättningen - hur snabbt "allt" går i kroppen. Det är ett komplext system och många faktorer behöver samverka, och klaffa, för att du ska få den energi och värme du vill ha.

Sköldkörtelhormonerna styr även fettomsättning, återhämtning och lagning av muskler efter träning, de är vikiga för synen, hjärta och hjärna och påverkar humöret.

Om sköldkörteln och kroppen saknar förmåga att bygga tillräcklig mängd sköldkörtelhormon så sätts hela kroppen på sparlåga. Detta kallas Hypotyreos. Vanliga symtom är frusenhet, trötthet, sämre återhämtning efter träning, viktuppgång, hjärndimma, nedstämdhet med flera.
På Sköldkörtelförbundets hemsida kan du läsa mer om olika symtom vid hypotyreos.

För att öka mängden sköldkörtelhormon ges vanligen läkemedlet Levaxin som innehåller sköldkörtelhormonet T4. Det finns även kompletterande medicin, Liothyronin (T3) och Naturligt sköldkörtelhormon (NDT, innehållande alla sköldkörtelhormon).
En medicinering som är RÄTT FÖR DIG är viktigt för ditt mående.

Jag var en av dem där medicinen inte hjälpte mig till den hälsonivå jag önskade. Idag är jag på sätt och vis glad för det. Det fick mig att lära, prova och tänka - på ett nytt sätt.

Stora delar av kroppen är inblandad i sköldkörtelns funktion. Det är dags att se att hälsa är en helhet - vår näring - sättet vi andas - rörelse - sömnen - kroppens organ - våra tarmbakterier - våra tankar -vår sociala samvaro... allt samverkar och skapar vårt mående.

Om du idag medicinerar för hypotyreos men ändå inte mår bra, eller om du ännu ej medicinerar, så kommer här kunskap och tips för dig. Så att du kan börja förstå och lära dig mer om sköldkörteln och hur du kan påverka ditt mående. Kanske kan du till och med finna orsaken till varför din "sköldkörtel" inte fungerar optimalt?

SKÖLDKÖRTELN & DESS BYGGSTENAR

Många näringsämnen behövs, i en tillräcklig nivå, för att kroppen ska kunna bilda och omvandla sköldkörtelhormon. Bland annat:

  • Jod, Zink, vitamin B12*, Magnesium, Zink, vitamin B2, vitamin C, vitamin D*, vitamin A, Järn* och Selen

Ytterligare byggstenar för sköldkörtelhormonerna är

  • Protein, Tyrosin, Progesteron och Kortisol

Se gärna följande film över processen för ämnesomsättning och behövda näringsämnen. (på engelska) 

* Vid rådgivning ser jag ofta låga nivåer av Järn, B- och D-vitamin.

VAD KAN DU GÖRA?

Din kropp är en helhet - Kroppen är din - vårda den genom att agera holistiskt

Vilket bränsle ger du din kropp?

  • Sköldkörteln är beroende av många olika näringsämnen /byggstenar för att kunna skapa och omvandla hormonerna optimalt. Så vad du väljer att äta och dricka är den förutsättning du ger din kropp.

  • Med en anti-inflammatorisk och näringsfokuserad kost ger du din kropp de byggstenar den behöver och minskar på sådant som skapar inflammation.
    Exempel på sådana kosthållningar är är ACT-ALP, Paleo, AIP, LCHF m.fl.

  • Många med låg sköldkörtelfunktion kan behöva stötta upp med kosttillskott. (Detta behöver individanpassas.)  

Hur fungerar din mage, tarm och lever?

  • Omvandlingen från T4 hormon (Inaktivt hormon, "bränsle") till T3 hormonet (Aktivt hormon) sker primärt i levern och tarm. 

  • Magsyra: Vid låg ämnesomsättningen sätts kroppen på sparlåga. Då sänks även mängden magsyra i magsäcken. Med mindre mängd magsyra kommer maten du äter inte brytas ner optimalt, vilket i sin tur medför ett sämre näringsupptag. Det är lätt att hamna i en "nedåtgående spriral" - detta kan brytas genom aktiva handlingar. (Mängden magsyra sänks även vid stress - så var vaksam på din stressnivå.)

  • En välfungerande mage och tarm är viktigt för att din kropp ska ta kunna ta upp den näring du äter.
    För optimalt upptag ska maten gå lagom snabbt genom systemet, varken för långsamt (förstoppning) eller för snabbt (diarre). - tyvärr medför också en för låg medicinering trög mage.

  • Levern: Förutom att vara kroppens reningsverk så är levern en nyckelspelare för våra hormoner.
    I levern hanteras omvandlingen av könshormoner, stresshormoner, sköldkörtelhormoner och här finns även ditt lager av bl.a. B12- och D-vitamin.
    Levern påverkas negativt av ett högt intag av kolhydrater, intag av läkemedel eller långvarig stress. Genom att ändra kost och livsstilsfaktorer så påverkas därmed din  hormonomvandling och hormonella hälsa.

Hur är din andning, rörelse och stress?

  • Alla våra celler behöver syre. Med god tillgång på syre skapar du en högre effekt i cellerna och ett bättre utnyttjat T3-hormon. Andas via näsan för att ge din kropp den bästa förutsättningen.
    En konstant nästäppa, muntorrhet, snarkningar kan påvisa att du andas genom munnen.

  • Träna och rör på dig på en nivå där din kropp klarar återhämta sig.

  • Träning på förmiddagen är gynnsam för dina hormoner.

  • Stress påverkar hela ditt hormonsystem, ditt näringsupptag och dina byggstenar för ett "gott mående".
    Värt att nämna extra är att Kortisol, vårt stresshormon, byggs av Progesteron. Vid stress prioriteras ALLTID Kortisolet. Ditt progesteron som är viktigt för fertilitet och sköldkörtelfunktion blir då lidande.  

  • Stress är inte bara en yttre stressbelastning. Andra extempel på stress för kroppen är hög sockerkonsumtion, koffein, tuff träning  mm.

Hur är din sömn/ återhämtning?

  • Under natten repararar kroppen sig och balanserar hormonerna.
    För vårt hormonsystem är sömnen mellan 22-02 viktig - så kom i säng i tid.

Annnat att vara medveten om:

  • Läkemedel som påverkar någon av kroppens hormoner kan också påverka dina sköldkörtelhormon. Var därför noga med att läsa bipacksedeln på dina läkemedel. Exempel på detta är:
    hormonella preventivmedel (påverkar bl.a. östrogen och progesteron)
    SSRI preparat (påverkar serotonin)

  • Den nivå av inflammation/infektion som finns i kroppen påverkar vårt mående.
    Antikroppar mot sköldkörteln är en inflammation. Mer om detta i kommande blogginlägg.

  • Oönskade metaller/ämnen i kroppen kan hämma våra organ och störa ämnesomsättningen.

HÄLSOMARKÖRER


Blodprov

Begär ut dina provsvar, labbsvarskopia med referensvärden. Notera vilken medicindos du har. Om du inte förstår provsvaren så tag hjälp att tolka dem. Bygg din kunskap om din kropp.

Se till så att de initiala blodproven tas och agera på eventuella brister:
  • TSH (Styrhormon)
  • Fritt T4 (Tyroxin, inaktivt sköldkörtelhormon som behöver omvandlas till T3)
  • Fritt T3 (Trijodtyronin, aktivt sköldkörtelhormon)
  • TPO-ak och TRAK (antikroppar mot sköldkörteln)
  • Hb (Järn)
  • Ferritin (Järndepå)
  • Kobalamin (B12)
  • Folat (B9)
  • Homocystein
  • D-vitamin
  • Kortisol - tas runt klockan 8:00 på morgonen (enligt FASS ska detta testas före Levaxin sätts in)

Basaltemperatur

Genom att mäta din basala kroppstemperatur så kan du få en fingervisning om din ämnesomsättning fungerar som den ska (eller du är medicinerad till en bra nivå)

Basaltemperaturen bör hålla sig någonstans runt 36,7. Den mäts rektalt före uppstigning dag ~2-4 i mencykeln (om du inte har någon menscykel kan du mäta vilken dag som helst).

Din basaltemperatur kan bli missvisande om du exempelvis har en pågående infektion/ inflammation eller om kroppen är under svält.

MER KUNSKAP & STÖTTNING?


Sköldkörtelförbundet

Sköldkörtelförbundet är Sveriges största organisation för personer med sköldkörtelsjukdom. De arbetar aktivt för bästa möjliga hälsa hos sköldkörtelpatienter och för att alla ska ha rätt till individanpassad vård, i enlighet med Sveriges Patientlag (2014:821)
Läs mer på http://www.skoldkortelforbundet.se

Personlig rådgivning

Vill du må bättre men vet inte vart du ska börja? Behöver du hjälp på vägen? Jag kan stötta och coacha dig mot ett bättre mående. Läs mer här